Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Warner Music Malaysia, FINAS jalin kerjasama pacu industri filem Malaysia

WARNER Music Malaysia dan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) mengumumkan kerjasama strategik untuk melonjakkan filem tempatan ke pentas global, sekali gus mewujudkan peluang baharu untuk bakat kreatif negara tempatan.

Kedua-dua organisasi itu akan melabur dalam pengeluaran dan mempromosikan eksport filem Malaysia, dengan tumpuan untuk memanfaatkan Original Sound Track (OST).

Warner Music Malaysia dan FINAS akan membangunkan OST luar biasa untuk filem terpilih dengan tarikan domestik dan antarabangsa yang kukuh, memastikan muzik itu meningkatkan pengalaman sinematik dengan lancar.

Tidak hanya itu, syarikat rakaman tersebut juga akan memanfaatkan rangkaian global Warner Music Group yang luas untuk memudahkan kerjasama dengan artis antarabangsa, membawa perspektif baharu dan meluaskan jangkauan runut bunyi Malaysia, selain memaksimumkan pengedaran serta impak OST dengan memanfaatkan hubungannya dengan platform digital terkemuka.

Pengarah Urusan Warner Music Malaysia, Dinesh Ratnam, berkata, pihaknya teruja dengan peluang bekerjasama dengan FINAS dan berkongsi visi untuk menyokong eksport global bakat kreatif Malaysia.

"Kami telah menyaksikan keupayaan runut bunyi dalam meningkatkan impak dan keterjangkauan sesebuah karya. Justeru, kami berharap kerjasama rapat ini dapat menggunakan rangkaian global kami untuk meningkatkan filem tempatan dan meningkatkan potensi eksport mereka," ujarnya.

Sementara Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) FINAS, Datuk Azmir Saifuddin Mutalib pula menyifatkan kerjasama itu menandakan satu pencapaian penting untuk industri filem tanah air, selain menunjukkan komitmen bersama dalam membawa bakat dan karya Malaysia kepada penonton global.

"Kerjasama ini berpotensi untuk mengangkat karya Malaysia ke tahap yang lebih tinggi, hasil gabungan kepakaran Warner Music Malaysia dalam muzik dan jangkauan globalnya, bersama-sama pemahaman mendalam kami tentang landskap filem tempatan,” katanya.

Kolaborasi tersebut dibina berdasarkan kejayaan kerjasama Warner Music Malaysia dengan artis Malaysia tempatan. Dua daripada tiga artis tempatan yang paling banyak distrim di Spotify tahun lepas telah menandatangani kontrak dengan Warner Music, dengan Masdo menduduki tempat teratas dan Luqman Podolski menduduki tempat #3.

Selain itu, lagu hit Sarah Suhairi berjudul Sah, yang menampilkan Alfie Zumi, merupakan lagu Malaysia dengan carta tertinggi di Indonesia tahun ini, serta menduduki tempat #1 di carta RIM Malaysia. - 7KLIK


ARTIKEL LAIN:
[FOTO: Warner Music Malaysia]

Post a Comment

0 Comments