Hot Posts

6/recent/ticker-posts

Tiga tahun berturut-turut, Selangor mendahului pasaran pelancongan domestik 2023


SELANGOR terus mendominasi pelancongan domestik, mencatatkan kemasukan 27.6 juta pengunjung domestik pada tahun 2023.

Seperti yang diumumkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, Selangor mengatasi semua negeri lain di Malaysia, diikuti dengan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebanyak 22.2 juta pengunjung dan Sarawak sebanyak 17.9 juta pengunjung.

Ini menandakan tahun ketiga berturut-turut Selangor menerajui dalam pasaran pelancongan domestik. Pada tahun 2021, Selangor telah menerima 10 juta pengunjung domestik, yang meningkat kepada 22 juta pada tahun 2022.

Pertumbuhan mampan itu telah meningkatkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Selangor dengan ketara, menyumbang RM 2.571 bilion pada 2023, sekali gus menggariskan peranan Selangor yang penting dalam memacu pertumbuhan ekonomi melalui sektor pelancongan.

Prestasi luar biasa negeri ini adalah bukti kejayaan kempen pelancongan domestiknya, 'Nak Bercuti? Pusing Selangor Dulu!'.

Dengan mempromosikan 10 segmen pelancongan yang pelbagai di sembilan daerah, kempen itu telah meletakkan asas yang kukuh untuk Tahun Melawat Selangor 2025 akan datang.

Menuju ke tahun hadapan, Selangor menyasarkan untuk meneruskan kejayaannya dengan menarik 8 juta pelancong, termasuk pelancong domestik dan antarabangsa.

Selangor terus komited untuk meningkatkan tawaran tarikan pelancongan dan memastikan ia kekal sebagai destinasi utama untuk pelancong. - 7KLIK


ARTIKEL LAIN:

[FOTO: Tourism Selangor - Terima Kasih Farazuha Aripin]

Post a Comment

0 Comments